3.- ESCOLA XANTALA:
4.- WALDORF:
5.- WALDORF GALICIA:
6.- ESCOLA PARVULARI
7.- ESCOLA MONTESSORIVídeo 1 | Vídeo 2 | Vídeo 3 | Vídeo 4 i 5 | Vídeo 6 | Vídeo 7 | |
Què penseu que es repeteix (moments, accions...rutinàries, quotidianes)? | Reunió inicial de matí, assemblea. Cada infant allí escull el que vol fer aquell dia. Els espais o les zones de joc. Això és el que dóna un ordre i estabilitat. Sortides. Es important el contacte amb el mon proper exterior. | El contacte amb la natura, el joc lliure, l’hora de dinar, el canvi dels panyals, realitzen el pa cada matí, conten un conte cada dia, sortir a l’exterior, presència de les famílies, danses i balls | Gairebé tot el que es fa es repeteix sempre ja és molt estructurada. Assemblea, passar llista, quin dia és, temps que fa, el berenar... | Arribar i llevar-se l’abric, tenir cura dels animals. Treball amb material Montessori a partir de fusta i elements naturals | ||
Què penseu que hi ha de nou (d’espontani, sorprenent...)? | No tenen un currículum a seguir. Van fent dia a dia. Si es proposa el joc lliure cada dia faran una cosa nova ja que no hi ha un Planning fet. Això si, aquests han de tenir uns límits. | celebracions especials que es repeteixen anualment, que les famílies puguin estar a l’escola pot ser espontània quan hi ha diversitat | No hi ha molt de nou. Pot ser podríem parlar de l’hora setmanal de “gimnàstica”. | S’adapta l’activitat a cadascú. | ||
Utilitzeu una paraula per definir el dia a dia d’aquesta escola | Joc. | calma, tranquil·litat, respecte, acompanyament. | Organització, estructurat. | Individualitza-ció |
IDEES CLAU
- El sentit educatiu de les situacions de vida quotidiana i el treball dels hàbits
- El sentit de les rutines i el valor de l’activitat autònoma dels infants
Rutina: costum pres de fer una cosa d’una certa manera (Diccionari Estudis Catalans)
Són rutinàries les accions o els pensaments –mecànics o irreflexius- que es fan cada dia de la mateixa manera, un ús general, un costum antic o una manera habitual o repetitiva de treballar.
En el sentit més pejoratiu pot significar repetició monòtona d’un comportament. Pot ser el contrari a la innovació, a la creativitat, a la reflexió, a la sorpresa...
En el sentit positiu les rutines ens donen seguretat, comoditat, ens ajuden a orientar
Accions seqüencials que es repeteixen al llarg dels dies i tenen un valor estructurador:
- Previsibilitat
- Anticipació i orientació
- Seguretat i tranquil·litat
De les rutines a l’art del fer quotidià
“El que és quotidià és l’entrecreuament de múltiples dialèctiques entre el que és rutinari i l’esdeveniment.” (J.M. Pais, 1986).
De les rutines a l’art del fer quotidià --> Possibilitat de trobar allò inesperat. Marge per a la innovació. “L’extraordinari “de l’ordinari.
“Trencar amb la rutina pressuposa l’existència de la rutina” (Pais)
Rituals
Actes, individuals o de grup, que es mantenen fidels a certes regles i a certs hàbits socials i que posseeixen un significat particular en cada cultura
Hàbit
Costum, disposició adquirida per la repetició d’un mateix acte. (Diccionari Pompeu Fabra)
Cal plantejar-se el sentit que tenen, si són adequats per l’infant i si són adquirits perquè a l’infant li són útils o tenen sentit o si són adquirits i realitzats per una “amenaça” (per por al càstig).
Autonomia:
“Falsa autonomia”:
Condicionament: acostumar-se a allò que esperen d’ell i obrar en conformitat a això. No hi ha iniciativa per part de l’infant.
Una exigència de precocitat de la qual pot desprendre’s una actitud d’indiferència i d’abandó: exigir a l’infant allò del que encara no és capaç, o forçar certes conductes amb la creença que així les assolirà més ràpid. (ex: voler ensenyar a caminar, forçar certes postures...). Sobreestimulació psicomotriu, sensorial, intel·lectual, gestual i verbal.
Una actitud de laissez-faire: elimina la responsabilitat de l’adult i nega la importància de l’acompanyament d’aquest
- Iniciativa de l’infant
- Respecte a l’activitat espontània de l’infant
- Ambient preparat.
El paper de l’adult:
- Seguretat afectiva
- Respecte ritme individual
- No interferir
- Escolta
No hay comentarios:
Publicar un comentario