lunes, 12 de diciembre de 2011

Tema 2. El dia a dia a l’aula

1.- LOCZY: 

3.- ESCOLA XANTALA: 

4.- WALDORF:

5.- WALDORF GALICIA:

6.- ESCOLA PARVULARI

7.- ESCOLA MONTESSORI



Vídeo 1
Vídeo 2
Vídeo 3
Vídeo 4 i 5
Vídeo 6
Vídeo 7
Què penseu que es repeteix (moments, accions...rutinàries, quotidianes)?



Reunió inicial de matí, assemblea. Cada infant allí escull el que vol fer aquell dia. Els espais o les zones de joc. Això és el que dóna un ordre i estabilitat. Sortides. Es important el contacte amb el mon proper exterior.
El contacte amb la natura, el joc lliure, l’hora de dinar, el canvi dels panyals, realitzen el pa cada matí, conten un conte cada dia, sortir a l’exterior, presència de les famílies, danses i balls
Gairebé tot el que es fa es repeteix sempre ja és molt estructurada. Assemblea, passar llista, quin dia és, temps que fa, el berenar...
Arribar i llevar-se l’abric, tenir cura dels animals. Treball amb material Montessori a partir de fusta i elements naturals
Què penseu que hi ha de nou (d’espontani, sorprenent...)?



No tenen un currículum a seguir. Van fent dia a dia. Si es proposa el joc lliure cada dia faran una cosa nova ja que no hi ha un Planning fet. Això si, aquests han de tenir uns límits.

celebracions especials que es repeteixen anualment, que les famílies puguin estar a l’escola pot ser espontània quan hi ha diversitat
No hi ha molt de nou. Pot ser podríem parlar de l’hora setmanal de “gimnàstica”.

S’adapta l’activitat a cadascú.

Utilitzeu una paraula per definir el dia a dia d’aquesta escola





Joc.

calma, tranquil·litat, respecte, acompanyament.

Organització, estructurat.

Individualitza-ció


IDEES CLAU

  • El sentit educatiu de les situacions de vida quotidiana i el treball dels hàbits
  •  El sentit de les rutines i el valor de l’activitat autònoma dels infants


Rutina: costum pres de fer una cosa d’una certa manera (Diccionari Estudis Catalans)
Són rutinàries les accions o els pensaments –mecànics o irreflexius- que es fan cada dia de la mateixa manera, un ús general, un costum antic o una manera habitual o repetitiva de treballar.
En el sentit més pejoratiu pot significar repetició monòtona d’un  comportament. Pot ser el contrari a la innovació, a la creativitat, a la reflexió, a la sorpresa...

En el sentit positiu les rutines ens donen seguretat, comoditat, ens ajuden a orientar


Accions seqüencials que es repeteixen al llarg dels dies i tenen un valor estructurador:
  • Previsibilitat
  • Anticipació i orientació
  • Seguretat i tranquil·litat



De les rutines a l’art del fer quotidià
El que és quotidià és l’entrecreuament de múltiples dialèctiques entre el que és rutinari i l’esdeveniment.” (J.M. Pais, 1986).
De les rutines a l’art del fer quotidià --> Possibilitat de trobar allò inesperat. Marge per a la innovació. “L’extraordinari “de l’ordinari.

Trencar amb la rutina pressuposa l’existència de la rutina” (Pais)

Rituals
Actes, individuals o de grup, que es mantenen fidels a certes regles i a certs hàbits socials i que posseeixen un significat particular en cada cultura

Hàbit
Costum, disposició adquirida per la repetició d’un mateix acte. (Diccionari Pompeu Fabra)
Cal plantejar-se el sentit que tenen, si són adequats per l’infant i si són adquirits perquè a l’infant li són útils o tenen sentit o si són adquirits i realitzats per una “amenaça” (per por al càstig).

Autonomia: 
“Falsa autonomia”:
Condicionament: acostumar-se a allò que esperen d’ell i obrar en conformitat a això. No hi ha iniciativa per part de l’infant.
Una exigència de precocitat de la qual pot desprendre’s una actitud d’indiferència i d’abandó: exigir a l’infant allò del que encara no és capaç, o forçar certes conductes amb la creença que així les assolirà més ràpid.  (ex: voler ensenyar a caminar, forçar certes postures...). Sobreestimulació psicomotriu, sensorial, intel·lectual, gestual i verbal.
Una actitud de laissez-faire: elimina la responsabilitat de l’adult i nega la importància de l’acompanyament d’aquest
  • Iniciativa de l’infant
  • Respecte a l’activitat espontània de l’infant
  • Ambient preparat. 
El paper de l’adult:
  • Seguretat afectiva
  • Respecte ritme individual
  • No interferir
  • Escolta


Com plantegem el dia a dia a l’escola?










No hay comentarios:

Publicar un comentario