miércoles, 21 de diciembre de 2011

TEMA 4. Contextos de joc

Què entenem per JOC?

“El joc és, sobretot, allò que l’infant difereix de l’adult.
L’infant juga constantment: juga quan té són, juga menjant, juga tot anant a passeig: faci el que faci, juga sempre.

És tan cert que jugar és sinònim de viure, quan es tracta de l’infant que el primer neguit d’una mare davant el seu fill malalt, creix en el mateix moment en què deixa de jugar”.
(Dêcroly, 1987)

Quan un infant deixa de jugar és símptoma que no està be, el joc és mostra de vida. 


Què implica el JOC? 

Funcions del joc


  • Afectivo/emocional. A partir del joc l’infant pot expressar diversos sentiments
  • Lúdica: el joc produeix plaer i el plaer genera benestar
  • Potenciadora del desenvolupament i aprenentatge: El joc potencia les situacions d’aprenentatge ja que l’infant està motivar per jugar i jugar permet aprendre.
  • Biològica: a través de diferents situacions de joc el nen madura


Exemples amb CONSTRUCCIONS:
  • Plaer de tenir la construcció acabada, plaer que pot suposar tombar-la (la destrucció).
  • Fet de crear relacions crea benestar, ho podem relacionar amb la part lúdica i social.
  • La possibilitat d’assaig error amb hipòtesis prèvies, comparacions de tamanys, proposar-se un projecte, una carretera, un cercle... està relacionat amb les funcions potenciadora del desenvolupament i biològica madurativa.
  • Poder representar i expressar : quan expliquen als companys que han pogut construir. Pot ser durant el procés o al final.

El joc construccions ho ubicaríem dins joc simbòlic i joc cooperatiu.


Tipus de joc
  • El joc motor/psicomotor
  • El joc d’experimentació i les activitats exploratòries
  • El joc de representació o simbòlic (presimbòlic). Accions presimbòliques: Aparèixer i desaparèixer; construir i derrocar.
  • El joc cooperatiu. 


Per què parlem del JOC a les escoles (0-6)?

(...) el niño que no juega o juega poco puede ver hipotecado, o incluso bloqueado, su proceso de desarrollo”
(Fusté, Martín, Palou, Masnou i Thió de Pol, 2005, p.128)

Em demaneu per l’educació dels mes petits. Jo us dic: que l’infant jugui lliurement entre les coses belles”
(Plató)

Els contextos de joc que creem han de permetre el joc lliure i han de ser estètics. 


El JOC a l’escola ha de ser:
  • Lliure: sense objectius tancats; sense traves.
  • Element d’alliberament i de plaer.
  • Camp de proves del què és la vida. 



Com podem treballar a partir del JOC a les escoles (0-6)?

Els espais de JOC a l’escola:
  • Escenari obert a la diversitat (de públic i d’experiències). Que estigui desenvolupat i dissenyat en torn als protagonistes diversos.
  • Oberts a la mirada creadora de l’infant (construcció d’històries, relacions, projectes, etc).
  • Context de bellesa que convidi al joc.
  • Desperto sorpresa, desig, admiració. 


Els materials de JOC a l’escola:
  • Relacionats amb la realitat immediata
  • Atractius i versàtils
  • Familiar – extraordinari
  • Quantitat suficient






No hay comentarios:

Publicar un comentario